
“Fijn dat er na vele jaren nu duidelijkheid verkregen is. In september 2023 heeft het college van B&W de bestemmingsplanwijziging van kantoor naar wonen in procedure gebracht en na de inspraakprocedure door de Gemeenteraad op 6 juni 2024 vastgesteld”, licht Dirk Franssen wethouder van economie, stedelijke ontwikkeling en financiën toe. “Met de nieuwe functie wonen is het plan sterk verbeterd ten opzichte van de eerdere bestemming kantoor. De Roertoren komt tegemoet aan de enorme behoefte aan betaalbare huurwoningen en krijgt ook voor een deel van het gebouw een ‘groene uitstraling’. Samen met de omwonenden en ontwikkelaar JPO gaan we hieraan verder invulling geven.”
De Roertoren is gepland ten oosten van de binnenstad van Roermond, op de hoek van de Oranjelaan, Maria Theresialaan en Spoorlaan Noord, op steenworp afstand van het Centraal Station en het Laurentius Ziekenhuis. Het vorige bestemmingsplan maakte nog een kantoorgebouw van 68 meter hoog mogelijk, maar JPO veranderde dat in een veel rankere (woon)toren van dezelfde hoogte. De onderste drie lagen zijn voor commercieel gebruik. Op die manier kunnen aan wonen verwante bijeenkomstfuncties en faciliteiten worden gehuisvest; maar komt er ook kantoorruimte beschikbaar voor maatschappelijke en commerciële partijen.
Op plek van Nielderpoort
“We zijn verheugd dat er nu groen licht is om verder te gaan met de ontwikkeling van dit maatschappelijk relevante concept en deze ‘verticale stad’”, aldus Gard Stals, directeur van VolkerWessels-onderneming JPO. “De Roertoren wordt een baken van duurzame verandering voor de Spoorzone van Roermond. Een sociaal icoon, dat ook meteen de start van de vergroening van deze entree van de stad symboliseert.” De Roertoren verrijst precies op de plek waar van de veertiende tot de negentiende eeuw de Nielderpoort heeft gestaan, één van de tien stadspoorten van Roermond.
Spoorzone Roermond
Daarmee is de Roertoren als frontrunner een belangrijk onderdeel van ‘Spoorzone Roermond’. Dit gebied wordt ontwikkeld tot een nieuw, groen en gezond stadsdeel met wonen, werken, voorzieningen en betere verbindingen. Een deel van de plannen omvat de herinrichting van het stationsgebied (vanaf voorjaar 2026), waarbij het gebied tussen het station, busstation en Hotel Roermond opnieuw wordt ingericht met andere bestrating en beplanting. Er zijn ook ambitieuzere plannen, zoals het ondergronds brengen van het spoor om de stad meer te verbinden.
Limburg Centraal
‘Spoorzone Roermond’ maakt op zijn beurt weer onderdeel uit van het plan ‘Limburg Centraal’. Om een forse bijdrage te leveren aan het oplossen van de krapte op de woningmarkt willen de zes Limburgse gemeenten met een intercitystation, in samenwerking met de Provincie Limburg, gezamenlijk 30.000 nieuwe woningen realiseren rondom hun spoorzones.
JPO is onderdeel van VolkerWessels
Created by Gewest13